مراحل طرح‌ریزی عملیات جنگ روانی را بشناسید

تاریخ انتشار:
کتاب «جنگ روانی» تالیف صلاح نصر با ترجمه محمود حقیقت کاشانی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراحل طرح‌ریزی عملیات جنگ روانی

به گزارش بلاغ به نقل از فارس، جنگ روانی مفهومی است که از جنگ جهانی اوّل به بعد توسط آمریکائی‌ها مطرح شده و رفته رفته فراگیرتر شده است. ارائه تعریف همه پسند از آن دشوار است زیرا در طول سال‌ها و بسته به شرایط سیاسی مختلف در جهان، معانی متفاوت و حتّی الفاظ گوناگون معادل آن به کار رفته است: جنگ سرد، جنگ افکار، جنگ سیاسی، فعالیت‌های اطّلاعاتی بین-المللی، مبارزه اطّلاعاتی، جنگ تبلیغاتی، تحریک و جنگ کلامی از آن دست اند. امّا تسامحاً می‌توان پذیرفت که جنگ روانی استفاده از تبلیغات بر ضدّ دشمن، همراه با اقدامات عملی‌ای است که دارای ماهیت نظامی، اقتصادی یا سیاسی باشد. بنابراین استفاده برنامه ریزی شده از هر یک از انواع ارتباطات به منظور تأثیر بر عواطف و افکار یک گروه دشمن رکن اصلی آن است و پای «رسانه‌ها»، پای اطّلاعات، تبلیغات، شایعه پراکنی، افکار عمومی را به میان می‌کشد.

امروز امپریالیسم فرهنگی با سلطه کامل بر وسایل ارتباط جمعی و با استفاده از تکنیک‌های جنگ روانی، برای همسان سازی فرهنگی و استحاله نظام‌های ارزشی اصیل تلاش می‌کند.

در کتاب حاضر نویسنده با نگاهی عمیق و موشکافانه به جنگ کلامی می‌پردازد. علت انتخاب عنوان مزبور، آن بود که کلام چه مخفی و چه علنی، چه شفاهی و چه مکتوب، از سلاح‌هایی محسوب می‌شود که به سمت ذهن و فکر انسان نشانه رفته است و در صورتی که بتواند بر احساسات او غلبه یابد، قادر خواهد بود تا اعماق وجود انسان نفوذ کند.

کتاب «جنگ روانی» در هشت بخش تدوین شده است. بخش اول کتاب پیدایش رفتارهای اجتماعی جنگ روانی، ریشه های تاریخی و مفاهیم مختلف آن را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد و بخش دوم سازماندهی جنگ روانی و قابلیت‌های افراد در برخورد با این جنگ روانی را گوشزد می‌کند.

بخش سوم طرح ریزی عملیات جنگ روانی و هدف‌های سیاسی و نظامی آن را معرفی کرده و بخش چهارم عرصه های ارتباطات را در شیوع این جنگ روانی بر می شمارد.

بخش پنجم با عنوان شایعات آفت جامعه، به تعریف شایعه، طبقه بندی شایعات، شایعه از دیدگاه روانشناسی، راهنمای تحلیل شایعات و مقاومت در برابر شایعات را به تفصیل بیان کرده و زوایای هر یک را برای خوانندگان روشن می‌سازد. بخش ششم نیز تاثیر افکار عمومی و تبلیغات را در گسترش جنگ روانی مورد تحلیل قرار داده و به بیان انواع تبلیغات و نقش نظرخواهی‌ها در ارزیابی جنگ روانی می‌پردازد.

بخش هفتم کتاب حاضر نقش اطلاعات در جنگ روانی، اطلاعات تبلیغاتی و تحلیل تبلیغات موشکافانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت بخش آخر کتاب با عنوان کاربرد، انقلاب 23 ژوئیه بر ضد روشهای استعماری و ارتجاعی را به عنوان نمونه نام برده و آن را در مقاطع مختلف در بوته نقد و بررسی قرار می‌دهد.

چاپ پنجم کتاب «جنگ روانی» در 616 صفحه و با قیمت 28هزار و500 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان مطهری، نرسیده به خیابان مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن 88310610-021 یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66493620-021 تماس بگیرید.

همچنین مرکز پخش پکتا (نماینده انحصاری پخش آثار انتشارات سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، جنب فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66973203 ( 20 خط) آماده عرضه کلی و جزئی این کتاب به علاقمندان است.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir  امکان پذیر است

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.