حجت الاسلام کافی:

نماز مصداق حقیقت و کمال انسانی است

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام کافی در حرم رضوی با اشاره به این که نماز مصداق عبودیت است، گفت: حقیقت و کمال ما وقتی محقق می شود که عبودیت و بندگی ما مشخص شود و گرنه انسان به جایی نمی رسد.
حجت الاسلام محسن کافی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام محسن کافی، استاد حوزه علمیه قم در صحن جامع حرم مطهر رضوی با توجه به امانت الهی نزد بندگان اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم درباره امانتی نزد بشر چنین سخن می گوید: امانتی را به آسمان، کوه ها، زمین واگذار کردیم اما نپذیرفتند زیرا سنگینی این امانت الهی را نمی توانستند تحمل کنند.
وی اشاره به روایات الهی منظور از این امانت الهی را بیان و تصریح کرد: نقل شده است که هنگامی که صدای اذان به گوش می رسید، رنگ چهره حضرت علی(علیه السلام) دگرگون می شد و ایشان متحول می شدند که وقتی از ایشان چرایی آن سؤال شد، در پاسخ چنین فرمودند: «مؤذن در حال اذان گفتن است و هنگام نماز یعنی وقت ادای امانتی رسید که خداوند آن را بر آسمان ها، زمین و کوه ها عرضه نمود و نتوانستند آن را حمل کنند، و انسان در عین ضعف و ناتوانی قبول کرد، حال ترس من از آنست که به نیکویی از عهده اداء این امانت بر می آیم یا نه؟».
حجت الاسلام کافی با توجه به بیانان امام علی(علیه السلام) اظهار کرد: نماز یکی از امانت های الهی نزد آدم است که مؤمنان در حفظ آن باید بکوشند و یکی از سفارش های مهم حضرت به مالک اشتر این بود که بهترین اوقاتت را برای نماز بگذار؛ وقتی که شاداب و خوشحالی سراغ نماز مرو.
استاد حوزه علیمه قم ابراز کرد: متأسفانه امروز بسیاری از افراد کسب و کار را به نماز ترجیح داده و نمازشان را در دقایق آخر آن می خوانند، هنگام خستگی، پس از اینکه از همه کارهای روزمره فارغ شده به نماز می ایستند، یا برای رسیدگی به مشتری بیشتر در کسب، تماشای سریال، رسیدن به قرارهای دوستانه و سایر آن نماز را سریع و بدون توجه اقامه می کنند در حالی که عامل موفقیت در کار و رونق در کسب کارها نماز بیان شده است، اما عده ای گمان می کنند که با صرفه نظر از ادای نماز در سروقت به موفقیت بیشتری می رسند.
وی افزود: حضرت در پایان این روایت به مالک اشتر نیز عرضه داشتند که بدان همه اعمال و کارهای تو تابع نمازت است، بدین معنا که اعمال انسان با نمازش سنجیده می شود و در واقع گذرنامه انسان در قیامت است.
حجت الاسلام کافی عنوان کرد: هیچ یک از اعمال عبادی انسان چون حج، زکات، روزه، انفاق، محبت به دوستان و صله رحم پذیرفته نمی شوند مگر اینکه انسان اهل نماز و نماز او مقبول درگاه الهی واقع شده باشد، اگر این گذرنامه در قیامت نباشد، مؤمنان نمی توانند قدم از قدم بردارند.
وی با اشاره به این که نماز مصداق عبودیت است، گفت: حقیقت و کمال ما وقتی محقق می شود که عبودیت و بندگی ما مشخص شود وگرنه انسان به جایی نمی رسد که مظهر این عبودیت نماز است.
استاد حوزه علیمه قم بیان کرد: آدم در زندگی هم خودش هم فرزندانش را باید ملزم به نماز خواندن کند، نماز امانت بزرگ الهی است که نه تنها در مکتب و آیین ما، بلکه در سایر مکاتب و ادیان دیگر بوده است.
وی خاطرنشان کرد: نماز تا حدی مهم است که مشکلات انسان با آن حل می شود، اولیای الهی قبل از طلب هر حاجت از خداوند دو رکعت نماز به پا می داشتند زیرا انسان وقتی به خدا وصل شد، قدرت پیدا می کند و وقتی از خداوند قطع شود هرکه، هر چه و در هر مقامی هم باشد به قدرت نمی رسد.
حجت الاسلام کافی تصریح کرد: وفتی برخی جوانان، یا پدر و مادران در خانواده ها اهل نماز نیستند و به آن پشت کرده اند، چطور می توان انتظار برکت در زندگی داشت حتی در شهرهایی که اهالی آن اهل نماز نباشند برکت خداوند وجود ندارد.
وی تصریح کرد: برای حل مشکلات در زندگی به نماز اول وفت و نماز با توجه اهتمام ورزیم، توجه و حضور قلب در نمان چندان کار آسانی نیست اما باید با شیطان و نفس خود مبارزه کنیم.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: حضرت علی(علیه السلام) نماز را امانت الهی و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آن را گذرنامه عبور درقیامت و امام صادق(علیه السلام) نیز نماز را عامل موفقیت در کارها و رونق کسب و کار بیان کرده اند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.