خاطره ای از علامه طباطبایی از زبان حجت الاسلام سید محمدتقی قادری

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام سید محمدتقی قادری به نقل خاطره ای از علامه طباطبایی پرداخت.
حجت الاسلام سید محمد تقی قادری

حجت الاسلام سید محمدتقی قادری در گفتگو با خبرنگار بلاغ به نقل خاطره ای از علامه طباطبائی پرداخت.

وی ضمن تجلیل از مقام علمی و تواضع علامه طباطبایی گفت: در سال 54 که بنده یک طلبه ی نوجوان بودم، تابستان را برای ادامه تحصیل از قم به مشهد می رفتم. در آن ایام، علامه طباطبایی در مشهد بودند و هر روز ساعت یازده در محلی به پرسش های ما پاسخ می دادند. ما نیز به همین دلیل اصرار داشتیم که در محضر ایشان حاضر شویم و از ایشان بهره مند گردیم.

در یکی از روزها، استاد دکترای ادبیات فارسی از علامه طباطبایی سوال کرد: این که قرآن می گوید: «خلق الزوجین» آیا جمادات هم زوج خلق شده اند؟

علامه طباطبایی در پاسخ فرمودند: نمی دانم.

آن استاد دانشگاه مجددا گفت: شما در تفسیر المیزان استدلال کرده اید که جمادات هم زودج خلق شده اند.

علامه طباطبایی در پاسخ فرمودند: باید مراجعه کنم.

مدت ها گذشت و من در درس علامه حسن زاده حاضر شدم و روزی در منزلشان این خاطره را نقل کردم. علامه حسن زاده فرمودند: علامه طباطبایی تعمدا به دلیل اینکه در مشهد عده ای ضد فلسفه بودند، به بعضی پرسش ها پاسخ نمی دادند. بعد خاطره ای از علامه طباطبایی نقل کردند که علامه فرمودند: روزی خواستم به حرم حضرت رضا (علیه السلام) مشرف شوم. یک روحانی به من رسید و گفت: نمی خواهید در روضه سیدالشهداء شرکت کنید؟ من با این که آن روحانی را نمی شناختم گفتم: حتما شرکت می کنم، چون حضرت رضا (علیه السلام) فرموده اند: در مجلس عزای جدم شرکت کنید.

وارد جلسه که شدیم، من کنار منبر نشستم. گوینده خطاب به مردم گفت: من شما را می خواهم در این مجلس از مصیبت بزرگ و ظلم جدیدی خبردار کنم و آن این است که شخصی به نام طباطبایی در قم تفسیری به نام المیزان نوشته است و آنچه نباید بر قرآن وارد می شد وارد کرده است. سپس روضه سوزناکی خواند و من هم اشک ریختم. پس از منبر بلند شدم و به وی دست دادم و گفتم: از صدر منبر شما بسیار استفاده کردم و از ذیل منبرتان بهره بردم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.