رفتن به محتوای اصلی
Submitted by مرصاد on
عباس رفعتی

به گزارش بلاغ به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی در چهارمین نشست گروه های تبلیغ رسانه های و پیش نشست نخستین اجلاسیه فضلا و روحانیون رسانه ای حوزه های علمیه که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، ضمن مهم خواندن تبلیغ رسانه، اظهار داشت: رسانه امروز جزئی از زندگی ما شده است و آنقدر در ابعاد مختلف زندگی ما نفوذ کرده است که حتی افراد قبل از بلوغ نیز خود یک رسانه هستند و ابزار آن را در اختیار دارند.
وی گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم باید باور کنیم رسانه ها هویت جامعه و فرهنگ ما را می سازند و تغییرات فرهنگی را در جامعه ایجاد می کنند لذا ما حوزویان نباید از این امر غافل باشیم و نباید دیرتر از زمان به عرصه ورود کنیم.
سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه با بیان اینکه مبلغین رسانه یعنی کسانی که وضعیت زمان را درک کرده اند که امروز باید در عرصه های نوین تبلیغی وارد شد، تصریح کرد: هنوز خیلی ها باورشان بر این نیست و تصور می کنند دین در رسانه نمی تواند نقش داشته باشد.
وی گفت: رسانه ابزاری است که باید از آن در جهت تبلیغات دین بهره برد، همانطور که دشمن از این ابزار سال ها است که بر ضد اسلام استفاده می کند و دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به اینکه تحولات سیاسی و اجتماعی در جوامع به وسیله همین رسانه های کوچک رقم می خورد، افزود: در حوزه باید به مبلغین، فضلا و روحانیون رسانه ای هویت ارزشمند ببخشیم و حوزه باید فضلای رسانه ای را به رسمیت بشناسد، همانطور که اساتید و محققین در حوزه دارای هویت هستند.
وی عنوان کرد: چرا باید این گونه باشد که یک روحانی وقتی فعالیت رسانه ای می کند و وارد اصحاب رسانه می شود، خود را به عنوان روحانی معرفی نمی کند و عمامه اش را کنار می گذارد، این یک نقص است و حوزه باید به فضلا و روحانیون رسانه هویتی ارزشمند بخشد.
مدیر اجلاسیه فضا و روحانیون رسانه ای با بیان اینکه یکی از برنامه هایی که در حوزه دنبال می شود، همین هویت بخشی به روحانیون رسانه ای است، عنوان کرد: در این راستا گام هایی برداشته شده و پشتیبانی ها و حمایت هایی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی صورت گرفته است.
وی برگزاری اولین اجلاسیه فضلا و روحانیون رسانه ای را یکی از اقدامات حوزه در این جهت برشمرد و گفت: در این اجلاسیه، فضلا و مبلغین رسانه ای را شناسایی و هویت بخشی بیشتر آن ها صورت می گیرد و دنبال آن هستیم تا دکترین رسانه دینی را در حوزه تدوین کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی ادامه داد: در فقه این را اثبات کردیم و ده دلیل آوردیم که کسانی که توانایی دارند، رسانه های دینی را تأسیس کنند، این کار بر آن ها واجب است لذا ضرورت تأسیس رسانه دینی باید مشخص شود.
وی ضمن تأکید بر هویت بخشی به فعالین رسانه دینی و مبلغین رسانه ای در حوزه گفت: رسانه ملی باید به دنبال فعالین و مبلغین رسانه حرکت کند و باید دنبال این باشد که بهترین برنامه ها و فیلم ها را تولید کند.
مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: یکی از کارهایی که حوزه باید انجام دهد و موجب تقویت و بالندگی مبلغین رسانه و جذب افراد به این عرصه می شود؛ آن است که اخلاق رسانه، فلسفه رسانه و فقه رسانه به عنوان درس های رسمی در حوزه رایج شود.
وی با بیان اینکه مسائل مبتلابه اصحاب رسانه به عنوان فقه رسانه وجود دارد که حوزویان از آن ها اطلاعی ندارند و اگر حوزه روی این مباحث کار نکند، پس چه کسانی باید کارکنند، اظهار داشت: صاحب رسانه مکلفینی هستند که باید به آنها پرداخته شود تا جواب مسئله هایشان داده شود.
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به اینکه در فقه رسانه 4 فصل را به عنوان سر فصل اصلی از جمله تأسیس رسانه، رسانه های واجب، حرام و مجاز با استفاده از منابع کتاب و سنت بررسی کردیم، گفت: همانطور که تبلیغ سنتی و چهره به چهره واجب است، در تبلیغ رسانه نیز باید کار شود؛ امروز مهمتر از قدرت نظامی، قدرت رسانه ای است که باید آن را به دست آوریم.
وی بایدها و نبایدهای برنامه های رسانه ای، تقویت فعالان این عرصه و توجه به کاربران رسانه ای را از فصول مورد توجه نام برد و ابراز داشت: برخی از رسانه ها می توانند بیشتر از کتب ضاله به ما ضربه بزنند.
مدیر شبکه جهانی ولایت با بیان اینکه امیدواریم در سال تحصیلی جدید چند فقه رسانه را در حوزه شاهد باشیم، گفت: از این ظرفیت رسانه ای دینی شبکه ولایت می توانید برای عرضه کردن برنامه ها، تولیدات و فعالیت های تبلیغی خود استفاده کنید.

سخنگوی مدیریت حوز ه های علمیه:

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.