استاد انصاریان:

پیروی از حرام‌های باطنی عامل شکل‌گیری گروه‌های تکفیری است

تاریخ انتشار:
استاد اخلاق و پژوهشگر دینی کشورمان با اشاره به حرام‌ها و خباثت‌های باطنی چون حسد،‌ بخل، کبر و غیره آنان را عامل بروز بسیاری از جنایت‌ها و شکل‌گیری گروه‌های تکفیری دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد اخلاق و پژوهشگر دینی کشورمان در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز گفت: قرآن، نهج‌البلاغه و روایات اهل بیت(ع) برای تقوا منافع زیادی به‌وجود آورده‌اند که تاریخ نیز این منافع را نشان داده است.

وی اظهار کرد: انسانی که خود را در عرصه‌های عبادت خدا حفظ کند و از همه محرمات الهی چه باطنی و چه ظاهری دوری کند، یک فرد باتقوا است.

این مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: وقتی سخن از محرمات به میان می‌آید، عده‌ای گمان می‌کنند منظور گناهان و اعمال زشت مثل مشروب‌خواری، ظلم، بدحجابی، دروغ و تهمت است که در گذشته تاریخ بوده و مردم این زمان نیز به آن گرفتارند، در حالی که خباثت‌های باطنی نگران‌کننده‌تر است و بعضی حرام‌های باطنی وجود دارد که ممکن است مردم توبه نکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ابراز کرد: قرآن می‌فرماید در قیامت درب‌های نجات بر روی کسانی که دارای گناه باطنی هستند بسته می‌شود و گناه آنان به‌عنوان اصول کفر و ریشه‌های کفر معرفی شود که از جمله این گناهان می‌توان به بخل اشاره کرد.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با بیان اینکه این صفت به کمیت نعمت در اختیار انسان کار ندارد، ابراز کرد: از نظر قرآن کریم، بخل یک بیماری باطنی است و به کمیت ثروت کاری ندارد و خداوند متعال به دارندگان این صفت در آیات قرآن (آیه 180 آل عمران و آیات سوره توبه) وعده آتش داده است.

وی صفت دوم از گناهان باطنی را حسد معرفی کرد و گفت: خداوند به بعضی بندگانش به‌خاطر شایستگی‌هایشان احسان‌هایی مانند مقام نبوت، امامت، مال یا از روی حکمت قیافه و ظاهر زیبا (چون یوسف) عطا کرده است، اما عده‌ای تحمل داشتن این نعمت‌ها را در افراد دیگر ندارند و نقشه می‌کشند که این نعمت‌ها را از آن‌ها سلب کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه این صفت اخلاقی از خطرناک‌ترین و زیانبارترین حالات انسان است و از آن باید به خدا پناه برد‌، به غصب حق خلافت حضرت امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: جهان به‌طور عام و جامعه انسانی به‌طور خاص 1500 سال در آتش حسد منافقان مدینه می‌سوزد که امیرالمؤمنین(ع) را از حق الهی او محروم کردند.

وی اظهار کرد: با مطالعه کتاب‌هایی همچون المراجعات سید‌شریف‌الدین و النص و الاجتهاد علامه حلی متوجه خواهیم شد که آتش حسد بعد از رحلت پیغمبر(ص) از دل‌های ابلیس‌صفتان شعله‌ور شد و حتی هنوز خاموش نشده است.

این مدرس برجسته حوزه و دانشگاه افزود: گروه‌های تکفیری مانند القاعده، داعش  و فرقه ضاله‌ای چون وهابیت سلفی یکدفعه به‌وجود نیامده‌اند بلکه اصل آنها به  قائله 28 صفر باز می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در بخش پایانی سخنان خود به صفت کبر اشاره کرد و گفت: این صفت رذیله که از کفر سر در می‌آورد مصادیق فراوانی دارد از جمله جواب سلام افراد را آرام دادن و یا بداخلاقی کردن که البته این موارد در خصوص روابط انسان‌ها با یکدیگر صدق می‌کند.

وی افزود: نوعی کبر نیز در مقابل خداوند وجود دارد که مخصوص بنده‌ای است که از قبول قرآن، خدا و پیغمبر(ص) و ائمه(ع) سرباز زند.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه ترک گناهان ظاهری بسیار راحت‌تر از گناهان باطنی است، گفت:  برخی گناهان مثال روابط نامشروع نوع باطنی هم دارد، البته خداوند اهل گذشت است ولی بعضی از گناهان از خداوند گذشته و آن حق‌الناس است که بدون توبه پاک نمی‌شوند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.