علمای اهل سنت امام صادق(ع) را تکریم کرده‌اند

حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد

استاد حوزه علمیه قم گفت: علمای بزرگ اهل سنت همچون مالک و ابوحنیفه شخصیت علمی و مقام والای امام صادق(ع) را تکریم کرده‌اند.
حجت‌الاسلام علی نظری‌منفرد اظهار کرد: امام صادق(ع) یک شخصیت نسبی دارد که فرزند امام باقر(ع) بوده و از طرف پدر فرزند رسول خدا هستند و شخصیتی علمی ویژه‌ای دارند.
وی با بیان اینکه اکثر علوم اسلامی در دوره زندگی امام صادق(ع) منتشر شد، تصریح کرد: 4 هزار نفر راوی علوم ایشان را در شرایط بسیار سختی روایت کرده‌اند.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه موافقان و مخالفان تعبیرات بلندی را راجع به شخصیت و مقام عظمای امام صادق(ع) بیان داشته‌اند، افزود: علمای بزرگ اهل سنت نیز همچون مالک و ابوحنیفه به شخصیت علمی و مقام والای امام صادق(ع) اذعان داشته‌اند.
نظری‌منفرد ادامه داد: به دلیل اینکه اکثر علوم و مذهب شیعه در زمان ایشان انتشار پیدا کرد و این امام همام در جهت ترویج معارف اسلامی شاگردان بسیاری را تربیت کردند، ایشان را رئیس مذهب جعفری نامیده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه عمده احادیث و روایات اسلامی در دوره 34 ساله امامت امام صادق(ع) است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که کمتر کتب حدیثی است که حدیثی از امام صادق(ع) در آن موجود نباشد.
این استاد حوزه با بیان اینکه مهم‌ترین نقش امام صادق(ع) ترویج دین و بیان مطالب در تمام زمینه‌های اسلامی است، گفت: ایشان در مباحثی همچون احکام، فقه، تفسیر و مسائل کلامی و اعتقادی خدمات بزرگی را به دین اسلام و شیعیان ارائه دادند. 
نظری‌منفرد ادامه داد: در دوره‌ای از زندگی امام صادق(ع) دوران انتقال حکومت بود و در حقیقت امویان رو به ضعف می‌رفتند و در نهایت دولت بنی‌عباس تشکیل شد.
وی با اشاره به اینکه در دوره انتقال حکومت از امویان به عباسیان امام صادق(ع) توانستند بسیاری از مسائل اسلامی را ارائه دهند، اظهار کرد: بعد از این دوران شرایط سختی پدید آمد و منصور بسیار سختگیری می‌کرد.
این استاد حوزه با تاکید بر اینکه جنبش علمی که امام صادق(ع) پایه‌گذاری کرد توانست شاگردان بسیاری را از مناطق کوفه و دیگر بلاد اسلامی جذب کند، تصریح کرد: شرایط و موقعیت زمانی اجازه نمی‌داد دیگر ائمه اطهار(ع) بتوانند مثل امام صادق(ع) جنبش علمی پایه‌گذاری کنند.
نظری‌منفرد افزود: تلاش و جدیتی که امام صادق(ع) در موضوع علاقه به علم داشتند در حالی که مداوم به عبادت، زهد و پارسایی می پرداختند، مثال‌زدنی است.
وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید با تلاش، جدیت و کوشش مسیر حرکتی امام صادق(ع) را ادامه دهند، خاطرنشان کرد: طلاب باید در این مسیر از هر فرصتی استفاده کنند و مسیر امام صادق(ع) را ادامه دهند و سختی‌ها و مشکلاتی که به طور طبیعی در مسیر راه است، آن‌ها را از اهداف باز ندارد.

موضوع: