پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر

تاریخ انتشار:
«جامه دران» عنوان مجموعه شعری است با موضوع اشعار دینی، که در قالب کلاسیک توسط «سعید بیابانکی» سروده شده است و به تازگی چاپ چهارم آن نیز منتشر شد.
اشعار دینی

به گزارش بلاغ به نقل از فارس- گروه کتاب و ادبیات: «جامه دران» عنوان مجموعه شعری است با موضوع اشعار دینی، که در قالب کلاسیک توسط «زز» سروده شده است و به تازگی چاپ چهارم آن نیز منتشر شد. سعید بیابانکی علاوه بر اشتهار و قوتش در شعر طنز‏، یکی از شاعران مطرح آئینی و عاشورایی نیز هست.

بخشی از شعرهای این کتاب در مجموعه های «نیمی از خورشید، نه ترنجی نه اناری و سنگچین» و نیز به صورت پراکنده در مطبوعات و دنیای مجازی منتشر شده بود که در این مجموعه شعر به صورت یکجا جمع آوری گردیده و در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

اشعار دینی زیر مجموعه اشعار آیینی است و به سروده‌هایی گفته می شود که موضوعشان مراسم عاشورا، بعثت، غدیر، ولادت و شهادت و نیایش و دعاست.

شاخه های شعر آیینی عبارتند از: نیایش و مناجات، شعر عاشورایی، شعر نبوی، شعر علوی، شعر فاطمی، شعر رضوی، شعر مهدوی، شعر آیینی ائمه و دیگر بزرگان، شعر آیینی ملی و فراملی، محلی.

تنوع قالب و موضوع از مواردی است که شاعر این مجموعه با توفیق هرچه تمام تر به آن پرداخته است، غالب اشعار این دفتر در قالب غزل و تعداد کمی از آن ها در قالب چهارپاره و مثنوی سروده شده‌اند.

«جامه دران» با اشعار مختلف علوی، عاشورایی، رضوی، مهدوی و... مورد استقبال شدید مخاطب قرار گرفته و در مدت سه ماه به چاپ سوم رسیده است.

در اشعار علوی این سوگ سروده، از جمله خوشه پروین، دوبیت اشک، علی، درنگ و کوه، شاعر به عشق خود نسبت به امیرالمؤمنین، ستایش کرم و عدالت ایشان، رازگشایی مولا بر سر چاه، دلتنگی دشت ها و نخلستان ها برای ایشان پس از شهادت اشاره می کند و سرانجام با تأسف بسیار به نظاره غروب خورشید می نشیند.

وقوف شاعر بر قواعد دستوری و عروضی، ساختار شعری این مجموعه را از گزند نواقص صوری حفظ کرده و زبان سالم و صمیمی شاعر بر ارزش ظاهری این اثر افزوده است. گرچه اشعار بر پایه قالب ها یا موضوعات فصل بندی نشده اند اما نمی توان منکر سلامت و صلابت درونمایه و محتوای شعر بیابانکی بود.  

بیابانکی شاعر توانمند و معاصر کشور، سپس با ذکر نقاره خانه، جمعیت مهمان، ضریح طلایی و مواردی از این دست دل را حواله می دهد به پابوس امام هشتم(ع). او با توصیف فضائل قاضی الحاجات، انتظار دستگیری و استجابت دعا دارد در هنگام اذان و در کنار پنجره فولاد.

عاشورا با تبلور ایمان و عرفان، عزت و شهادت را در آیینه تمام نمای خود متجلی می سازد. سراینده با وجود ارادت خاص خود به اهل بیت (علیهم السلام) حجم بیشتر سروده های این دفتر را به شهادت و مظلومیت سیدالشهدا و یاران وفادارش اختصاص داده است.

بازگشت ذوالجناح بی سوار، شرح غیرتمندی و جانبازی حضرت ابولفضل العباس(ع) و اصرار او بر آوردن آب برای تشنگان حرم، توصیف روز عاشورا و احوالات امام(ع)، سر بریده امام و زبان حال شهدای کربلا، ناتوانی شاعران از سرودن در رثاء و منقبت امام، زبان حال حضرت زینب کبری(س) با برادر و شرح حال حرّ بن یزید ریاحی که برای مقابله با سپاه ایمان می آید و از یاران خاص امام می شود؛ از موارد اشاره شده در شعرهای عاشورایی این دفتر است.

آخرین موضوعی که در این مجموعه به آن پرداخته شده شعر مهدوی است. شاعر در انتظار جانان فانوس های دلتنگی اش را روشن کرده، دست به دعا برداشته و با سفره ای رنگین، مهیا با شراب و شعر حافظ به انتظار نشسته است.

بعضی از عناوین این اثر عبارتند از: نافه، شیشه عطر، زیارت، عصر عاشورا، مشرق فردا، شمس الشموس، ماه شب چهارده و...

«جامه دران» سروده سعید بیابانکی برای نخستین بار در مهرماه سال 91 توسط ناشر تخصصی شعر فصل پنجم به چاپ رسیده است.

در ذیل یکی از اشعار این مجموعه با عنوان «شیشه عطر» می‌آید:

 

بگذار که این باغ درش گم شده باشد

گل های ترش برگ و برش گم شده باشد

جز چشم به راهی به چه دل خوش کند این باغ

گر قاصدک نامه برش گم شده باشد

باغ شب من کاش درش بسته بماند

ای کاش کلید سحرش گم شده باشد

بی اختر و ماه است دلم مثل کسی که

صندوقچه سیم و زرش گم شده باشد

شب تیره و تار است و بلا دیده و خاموش

انگار که قرص قمرش گم شده باشد

چاهی است همه ناله و دشتی است همه گرگ

خواب پدری که پسرش گم شده باشد

آن روز تو را یافتم افتاده و تنها

در هیبت نخلی که سرش گم شده باشد

پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر

چون شیشه عطری که درش گم شده باشد

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.