مقالات

معاد جسمانی 2

اشاره:
جهت اثبات معاد جسمانی،‌بخشی از دلایل نقلی را که آیات قرآن کریم است در شماره پیشین بررسی کردیم.
در این شماره دلایل دیگر از جمله دلائل روایی و دلیل عقلی را مطرح می‌کنیم.
روايات و معاد جسمانی
در اين باره روايات فراوانى از پيشوايان معصوم علیهم السلام وارد شده است كه هر كدام از آنها دليل محكمى بر جسمانى بودن معاد است كه به سبب اختصار به نمونه هايى از آن اشاره مى كنيم :

فلسفه بداء

نظريه بدا، از اعتقادات مشهور شيعه اماميه است که غالبا مخالفان شيعه به انکار و انتقاد آن پرداخته اند. اين مقاله با نگاه به کتاب و سنت به توضيح و نقد نظر مخالفان پرداخته است.
بداء در لغت و اصطلاح، آثار اعتقاد به بداء، محل نزاع در بداء، اقسام بداء، بداء در قرآن و روايات و نتيجه گيري، از مباحث اين نوشتارند:

چرا ائمه با علم به شهادت خود، به استقبال مرگ می رفتند؟

ابتدا لازم است به این نکته توجه کنیم که امام دارای دو علم می باشد: علم غیب و علم عادی.
علم غیب امام

رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و کتاب و سنت

به باور صدرالمتألهین رابطه نفس و بدن، اتحادی؛ و بازتابش پذیرش دو ساحت مادی و تجردی در نفس و نظریه وحدت نفس و همه قوای نباتی و حیوانی و انسانی است؛ ولی در کتاب و سنت، انسان دارای دو روح به نام‏های روح‏الحیات و روح‏العقل است. رابطه روح‏الحیات با بدن و قوای نباتی ذاتی است، ولی روح‏العقل با بدن و قوای آن رابطه‏ای تدبیری دارد هرچند با قوای حیوانی و انسانی عینیت دارد. 
 

ادراکات فطری در منظومه معرفتی ملاصدرا

چکیده: با نظر به اینکه اساس زندگی انسان مبتنی بر معلومات و معارف او است، توجه به اینکه نظام معرفتی وی بر چه اصولی استوار است و تا چه حد می توان بر استحکام و اتقان آنها اعتماد کرد ضروری است. هرچند مباحث معرفت شناسی در آثار ملاصدرا به طور پراکنده بیان شده است، ولی ایشان این مباحث را، بر اساس مبانی فلسفی خویش، با ظرافت و استحکام بالایی مطرح کرده است که خود گویای ژرف نگری و توجه وی به مباحث معرفت شناسی است. یکی از بنیادی ترین مباحث معرفت شناسی مسئله ادراکات فطری یا همان شالوده و بنیانِ یقینیِ معارف بشری است که اعتقاد و اعتماد به این شالوده معیارِ ارزشمندی و اعتبار ادراکات بشر است.

تناسخ از دیدگاه شیخ اشراق

چکیده: «تناسخ» آموزه ای است که از دیرباز فکر اندیشمندان را به خود معطوف داشته؛ بحثی که در علم النفس فلسفی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، به گونه ای که هم در فلسفه نفس بازتاب های در خور توجهی دارد و هم در دیگر مباحث فلسفی. علاوه بر این، نمی توان از بازتاب های کلامی آن نیز غافل شد. از این رو، اندیشمندان مسلمان به فراخور توان فکری خویش، به بررسی آن پرداخته اند و غالبا به امتناع عقلی آن گرایش نشان داده اند. در این میان، شیخ اشراق به گونه ای دیگر سخن گفته است.

وقف در سیره معصومین

اشاره  :
(ما عندکم ینفد وما عندالله باق و لنجزین الذین صبروا أجرهم بأحسن ما کانوا یعملون)(1)«آن چه پیش شماست تمام می شود و آن چه پیش خداست پایدار است، به طور قطع کسانی را که شکیبایی کردند به بهتر از آن چه عمل می کردند، پاداش خواهیم داد». 
هدف ما در این مقال به تصویر کشیدن سیره ی عملی اولیای دین، در زمینه ی وقف است؛ البته (به جهت رعایت اختصار و گنجایش مقاله) کوشیده شده است، سیره ی عملی چند تن از امامان معصوم به صورت مستند از منابع معتبر روایی ارائه شود. 

صفحه‌ها